Bevásárlás során gyakran tapasztaljuk, hogy a konkrét bevásárlási listánk ellenére nagyobb kosárral jövünk ki a boltból. A többletvásárlást rendkívül sok tényező befolyásolhatja (illatok, színek, kondíció etc.), így most kigyűjtöttünk 9 olyan trükköt, amit nem szívesen adnának tudtunkra a marketingesek.
- Legendák világa: sosem rossz, ha egy terméknek van története, alkalmazási izgalmas sztorija, stb. Ezzel szájhagyomány útján is gyorsabban terjed a termék híre, és nem utolsósorban kíváncsiságot kelt a vásárlókban. Például a 90-es években a Milky Way terjesztette azt a sztorit termékéről, hogy a tejen fennmarad, lebeg. Máris szerzett termékének egy megkülönböztető ismertetőjegyet.
- Trendi termék a régiből: Az egyszerű, megszokott javak inkább alacsony figyelemfelhívó-képességgel bírnak. Egy jól bevált klasszikus termék kinézetének, étel esetén receptjének átvariálása tökéletes lehetőség új vásárlók bevonzására.
- Bízd a fogyasztóra az összehasonlítást! Ha túl drágának tűnik egy termék könnyen lehet változtatni az értékítéleten: rakj mellé egy ugyanolyan, ám más márkájú terméket jóval magasabb árral. Máris kevesebbnek fog tűnni az eredeti termék ára.
- Pszichológiai trükkök az étlapon: itt van pár példa, hogyan alkalmazzák őket az éttermek:
- családi képek, elnevezések feltüntetésével: pozitív gyermekkori emlékek asszociációja útján kellemes emlékeket juttatnak a vendég eszébe. Jó példa erre a „nagyi főztje”, és ehhez hasonló elnevezések.
- Az előételek alapos leírása gyorsan beindítja az étkezési reflexeinket.
- A étlap szövegének elhelyezése sem mindegy: a lap felső része a gyakrabban előre megtekintett terület. Ezért kerülnek ide általában a leggusztább –és egyben legdrágább- ételek képei.
- A meleg színek a térben: fokozzák a vendég étvágyát.
- Ártrükkök: ha a hazai fogyasztóvédelmi szabályozás nem tér ki rá, gyakori az ételek fő vendégcsoporttól eltérő valutában történő feltüntetése.
- Haszon a lustaságból: a kiskereskedők is tisztában vannak a tulajdonságainkkal: a lustaság is ezek közé tartozik. Előre összefóliázott termékek (pl. ásványvíz, üdítők) közül nem mindenkinek van elég türelme a kellő mennyiséget kihalászni: egyszerűbb a nagyobb pakk megvétele.
- Az emberi elme: igen magas mértékben tapasztalni, hogy implicit óriási hatással vannak fogyasztói döntéseinkre az érzékelt valóságképeink, impresszióink.
- A piros háttérű árcetliket olykor automatikusan akciósnak, leárazottnak gondoljuk
- A nagy bevásárlókocsi magasabb fogyasztásra serkenthet
- A nézésirány sem marginális szempont: gyakran balról jobbra közép magasságban szemléljük a termékeket: nem véletlenül helyezkednek el itt a drágább javak
- Érdekesség, hogy a járólapok mérete sem mindegy: a bevásárlókocsik kerekei nagyobb zajt keltenek értelemszerűen a kisebb méretű járólapokkal burkolt felület esetén, így könnyebben asszociálunk arra, hogy gyorsan haladunk, tehát lassítanunk kellene a bevásárlókocsinkkal. Így máris több idő jut a termékek szemrevételére.
- Fogyasztásösztönzés már a reklámokban: Feltűnt, hogy miért pont kettő rágót vesznek be egyszerre? Miért pont kettő pezsgőtabletta kell egy pohár vízhez? Illetve a samponreklámoknál miért használnak az átlagosnál jóval nagyobb mennyiségű sampont az egyszeri hajmosáshoz? Na ugye, hogy ugye.
- Pozitív visszajelzések már a termékeken: jóval nagyobb valószínűséggel nyerhető el a fogyasztó bizalma, ha a kinézett termék elismerésekben, díjakban, ajánlásokban részesült már.
- Pink adó: tisztálkodási eszközöknél általánosságban magasabb a női célcsoportnak készített termékek ára, holott egyes termékek funkciója, szerkezete a színen kívül semmiben sem különbözik (ez persze fordítva is előfordulhat). Ilyen mesterséges árkülönbözetek jellemzőek samponok, borotválkozási eszközök/kiegészítők, vagy gyermek áruk esetében.
Források:
https://brightside.me/wonder-curiosities/11-secrets-marketing-experts-dont-want-you-to-know-330310/?utm_source=fb_brightside&utm_medium=fb_organic&utm_campaign=fb_gr_5mincrafts
Kép:
http://erdmost.hu/wp-content/uploads/2016/10/supermarket-1.jpg