A sport és az értelmező közösségek fontossága – beszámoló az V.TDK-fórum második napjáról

Az V. TDK-fórum második napjának eseményeivel térünk vissza. A TudományON csapat képviseletében egyik új szerkesztőnk követte végig a pénteki Plenáris ülést, illetve az azt követő Országos Tudományos Diákköri Tanács ülést. Jó gyakorlatok és értékes gondolatok megosztása, illetve egy újabb megállapodás – a Magyar Egyetemi-Főiskolai Sportszövetség és az OTDT között – voltak a nap főbb pontjai.

Dr. Szendrő Péter, a Plenáris ülést levezető elnök nyitóbeszédében elmondta, bár az ötödik ilyen fórum került megrendezésre, a jelenlevők minden alkalommal valami újat képesek tanulni. A találkozás öröme mellett a fórum tökéletes platform annak bemutatására, hogy a tudomány építő jelleggel bír, a felnőtt nemzedékek és az új nemzedékek között pedig szoros összefogásra van szükség.

A következő felszólaló, Prof. Dr. Borhy László, a Magyar Rektori Konferencia Társelnöke, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem rektora szerint a magyar fiatalok alapvetően jó adottságokkal rendelkeznek, egy jól működő támogatói közeg nélkül azonban ezen adottságok elvesznek. A rektor fontosnak tartja egy olyan rendszer kialakítását, mely sokkal inkább hallgatóközpontú, a fiatalok igényeihez, tanulmányaikkal kapcsolatos elvárásaikhoz illeszkedik. Prof. Dr. Borhy László megjegyezte, kellő támogatás nélkül a “versenytársak” használják fel a magyar fiatalok adottságait. Mindezek ellenére lényegesnek tartja az angol nyelvű képzést, különböző mentor programok kiterjesztését, a tudományos versenyeken való részvételt, illetve a középiskolák közötti jó gyakorlatok cseréjét. Ezen változások előfeltétele azonban az oktatás finanszírozásának javítása.

Dr. Fodor Szilvia, a Debreceni Egyetem egyetemi adjunktusa a határok fellazítására hívta fel a figyelmet. Olyan programokra van szükség, melyek nemcsak a felsőoktatás és a közoktatás között, hanem a munka világa felé is lazítja a határokat – az iskolai tehetséggondozás és a munkahelyi tehetségmenedzsment ugyanis nem kell feltétlenül külön utakon járjon. Követendő példának tartja a Magyar Templeton Prograrm megvalósulását, mely mind a tudományos pálya szakértőit, mind pedagógusokat, de a piaci világ képviselőit is becsatornázta – a diákokra helyezve a hangsúlyt természetesen. A 2015 és 2017 között megvalósuló, a világon egyedülálló tehetségazonosító és tehetségtámogató program különleges mentorrendszert is hozott magával, mely által az idősebb diákok maguk is mentorokká válhattak.

Dr. Fodor Szilvia előadása

A Plenáris Ülés hátralévő részében mind a Dr. Cziráki Szabina – az OTDT titkára – által ismertetett kérdőív eredményeiből, mind Prof. Dr. Mezey Barna szavaiból az derült ki, hogy végtelenül színes azoknak a kapcsolatoknak a köre, amelyeket már most a felsőoktatás a középiskolákkal kiépített, de ahogy az idei fórum alcíméből is kiderül, a tehetségek közötti híd felépítése még csak folyamatban van. Prof. Dr. Szendrő Péter a délelőtti program végén megjegyezte, az OTDT jelenleg minium 6000 pedagógussal rendszeres kapcsolatban áll, de körülbelül 600 olyan középiskola létezik, melyekkel szemben sok feladata van még a Diákköri Tanácsnak.

A nap második részében, az OTDT ülés során egy fontos együttműködési megállapodás köttetett meg. A Magyar Egyetemi-Főiskolai Sportszövetség (MEFS) és az OTDT elkötelezte magát, hogy a sport fontosabb szerepet kapjon a Diákköri Konferenciák keretén belül. A MEFS részéről aláíró Prof. Dr. Kiss Ádám – a szövetség elnöke – elmondta, a fiatalok fejlődéséhez a tudás, de a testmozgás is hozzátartozik. A szellemi munka sok esetben nem különbözik a fizikai fejlődéstől, a szellem egészségéhez ugyanis a test is egészséges kell legyen – így részéről mindenkit arra buzdít, a saját egészsége érdekében kezdjen el sportolni, hisz azt bármely korban el lehet kezdeni. Dr. Szendrő Péter megjegyezte, a Diákköri Konferenciák több napos események, így a hagyományosan megrendezett kulturális események mellett véleménye szerint olyan lehetőségeket is érdemes felajánlani, melyek a testkultúra irányába mozdulnak el.

Az aláírást követő momentumok

Dr. Szendrő Péter elmondta, rengeteg lehetőség és potenciál rejlik a magyar felsőoktatásban, jelenleg pedig több kezdeményezés is van a középiskolát befejezők támogatására. Ilyen például a Tehetséggel fel! pályázat, mely célja a középiskolai tanulmányaikat sikeresen befejező, a középiskolai tudományos tanulmányi versenyeken eredményesen teljesítő, alapképzésre, osztatlan mesterképzésre jelentkező, elsőéves hallgatók szakmai fejlődésének támogatása. Az is lényeges azonban, hogy egy átlátható, könnyen hozzáférhető rendszer kialakítására van szükség, ugyanis a számtalan pályázati lehetőség gyakran elvész az információáramlás hiánya miatt. Hasonlóan értékes lehetőség a Roska Tamás pályázat is, melyről Pusztai Gabriella, az OTDT alelnöke számolt be. Roska Tamás tudományos előadásra azon doktorjelöltek, doktoranduszok, posztdoktorok jelentkezhetnek, akik kutatómunkájuk során az általuk választott szakmai területen kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, nívós eredményeket értek el, és magas színvonalú, élményt nyújtó tudománynépszerűsítő előadást tartanának első ízben 2019-ben a XXXIV. OTDK keretében. Ezt követően kétévente, szekciónként egy, összesen 16 tudománykörben kerül sor az Országos Tudományos Diákköri Konferencián hasonló előadásokra. Semmiképp nincs ok panaszra, ugyanis a leadási határidőig 102 pályázat érkezett. Különösen jól teljesített a humán tudományi szekció, ahonnan 17 pályázat érkezett, de a fizika, földtudományok és matematika szekció részéről is beérkezett 12, illetve az orvos-és egészségtudományi szekció részéről 11 pályázat. Az, hogy a pályázók közül kik adhatnak elő a Diákköri Konferencián, karácsonyig kiderül. Végezetül Pusztai Gabriella elmondta, hogy a valóságot az egyének érzékelik bizonyos szűrőkön keresztül, nem pedig objektív megismerés által fogják fel. A jelenségeket értelmező közösségek egy középiskolás fiatal esetében a szülők, a pedagógusok, a barátok, gyakran pedig a média is, így nagyon lényeges, hogy ezek a közösségek a pozitív, értéktelített részét is átadják a fiataloknak akár a felsőoktatásról, akár a hazai doktori programokról.

“A TDK örök”, jelentette ki büszkén Dr. Szendrő Péter, így nem kérdés, hogy a 2019-es versenyen túl a szervezők már a 2020-as VI. TDK-fórumra, illetve a 2021-es, XXXV. OTDK-ra is készülnek. A két év múlva megrendezésre kerülő fórumot az Eötvös Lóránd Tudományegyetem vállalta, míg a 2021-es szekciók rendező intézményeiről annyit elárulhatunk, hogy mind a fővárosban, mind vidéken, de még a határon túl is megrendezésre kerülnek szekciók. Addig is azonban pedagógusok és hallgatók egyaránt a jövő évi megmérettetésre készülnek…