Mindannyian képesek vagyunk az elmeolvasásra!4 perc


Az elmeolvasás nem holmi hókuszpókusz része, nincs köze a jósláshoz és a csillagjegyekhez. Egy mindennapi tevékenységünkről van szó, mégpedig arról, hogy feltételezem, más van az én fejemben, mint mások fejében. Sőt, nem elég, hogy feltételezem, hanem ennek alapján cselekszem is. Az elmeolvasásra már 4-5 éves korunktól képesek vagyunk. Lássuk részletesebben, mit értünk elmeolvasás alatt!

Az elmeolvasási képesség az a tulajdonságunk, hogy a mindennapok során magunknak és másoknak is lelkiállapotokat tulajdonítunk. Feltételezzük, értjük, vagy tudjuk, hogy az egyes személyeknek más-más vágyaik, szándékaik, gondolataik vannak. Az elmeolvasás segít minket abban, hogy megjósoljuk vagy befolyásoljuk mások viselkedését, és ennek megfelelően viselkedünk. Az elmeolvasási képességgel kapcsolatban két központi kérdés fogalmazódik meg: mikor sajátítjuk el az elmeolvasás képességét, és ez hogyan magyarázható?

Az elmeolvasás előzményei

Ahhoz, hogy képesek legyünk másoknak más lelkiállapotokat tulajdonítani, mint magunknak, tudnunk kell például mások szemszögéből látni a dolgokat. Vagyis ugyanazt a dolgot más-más fizikai nézőpontból szemlélni, anélkül, hogy megmozdulnánk. Ahhoz, hogy mások vágyait és szándékait feltételezzük, először a sajátunkat kell felismerni. Az elmeolvasás kialakulásához a tudásról is kell ismeretekkel rendelkeznünk. Nem mindegy, hogy honnan szerezzük az információkat, és ezeket hogyan építjük be saját tudásunkba. Egyes kutatók szerint már a mintha-játék is tekinthető elmeolvasásnak. Azaz a gyermek érti, hogy az anyukája úgy tesz, mintha a banán telefon lenne, de közben tudja, hogy a banán mégiscsak banán. Belső beszédünkben óvodás korunktól kezdve el tudjuk különíteni a fizikai tapasztalatot az elképzelt világtól. Ez szintén hozzájárul az elmeolvasás kialakulásához.

A hamisvélekedés-próba

Az elmeolvasást klasszikusan a hamisvélekedés-tesztekkel vizsgálják. A vizsgálati személyt egy olyan próba elé állítják, melyben bizonyos dolgokat csak ő tudhat, más dolgokat pedig a vizsgálatban szereplő bábu is. Például egy videofelvételen azt látják, hogy Sári bejön a szobába, majd egy kosárba tesz egy üveggyöngyöt, és kimegy a szobából. Ezután bejön Anna, az üveggyöngyöt kiveszi a kosárból és eldugja egy dobozban, majd ő is kimegy. Ekkor jön vissza Sári, a vizsgálati személytől pedig azt kérdezzük, hogy hol fogja Sári keresni az üveggyöngyöt. A helyes válasz szerint ugye a kosárban, hiszen nem tudhatta, hogy idő közben Anna áthelyezte a gyöngyöt. Sári tehát hamisan vélekedik az üveggyöngy holléte felől. A vizsgálat központi kérdése, hogy a gyermek tudja-e, hogy amit ő tud, azt Sári nem tudhatja?

Ezt olvastad már?  Légzéssel győzd le az álmatlanságot

Hogyan alakul ki az elmeolvasás?

Az elmeolvasás kialakulására vonatkozóan többfajta felfogás is született. Van, aki szerint az elmeolvasási képesség velünk született tulajdonság, amely még a korai életszakaszban aktiválódik. Mások szerint empátiás úton éljük át, ami másokkal történik, és így – beleképzelve magunkat az ő helyzetébe – tudjuk elképzelni, mi lehet benne. Megint mások azt mondják, a társas környezetben kapott tapasztalatoknak köszönhetően alakulnak ki a bennünk működő sablonok.

Aki nem képes az elmeolvasásra…

A kutatások egy része arra a jelenségre irányul, amikor az elmeolvasás nem megfelelően működik, vagy teljesen hiányzik. Azoknak, akiknél fennáll ez a probléma, nehezített a társas környezetben élés. Nap mint nap abba a nehézségbe ütköznek, hogy nem értenek másokat, nem tudják előre kiszámítani, hogyan fognak cselekedni. Az elmeolvasási képesség zavara felmerül például az autizmus spektrum zavar kapcsán. A kórkép nem egyértelműen magyarázható az elmeolvasás zavarával, de a két terület között kimutatható bizonyos összefüggés.

Forrás:

Az elmeolvasás kutatása napjaink megismeréstudományában
Kiss Sz. (2005). Elmeolvasás. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó

Kép: flickr.com / A Health Blog

Bárdos Orsolya

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán szerzett diplomát, logopédia és tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányokon. Jelenleg az ELTE BGGYK-n Gyógypedagógia mesterképzési szakon folytatja tanulmányait, emellett a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat IX. Kerületi Tagintézményének logopédus munkatársa.


Szólj hozzá elsőként!

Válasz írása

Az email címed nem lesz látható.