A Wechat világhódító útja

Mi is a Wechat, illetve mi tette híressé a 2011-ben egy kis csoport által megálmodott alkalmazást? Hogyan fejlődött a kínai piacon, illetve milyen lépések történtek nemzetközi téren annak érdekében, hogy a kínai felhasználók könnyebben tudjanak boldogulni használata során? Ezen kérdésekre kaphatunk választ az alábbi cikkből:

A Wechat születése

2011-ben, egy guangzhou-i irodában a kínai Tencent cég által alkalmazott kis csoport fejében megszületett egy azonnali üzenetküldő alkalmazás terve. Január 21-én ebből az irodából startolt a Wechat applikáció első verziója. A Zhang Xiaolong által vezetett csapat alkalmazója, a Tencent, akkor már szorosan megvetette a lábát a technológia világában.

Korábbi üzenetküldő alkalmazásuk, a QQ is ért el sikereket, a Wechat ezt igyekezett felülmúlni, kezdetben főleg a népszerű Whatsapp funkcióit másolva.

Az applikáció neve és kinézete sokszor megváltozott a kezdeti évek alatt, amíg végül sikerült a Weixin (微信, szó szerint „apró üzenetek”) név és a ma is használt zöld logo és design mellett dönteni. Nem sokkal a Weixin név állandósítása után megszületett a hivatalos angol név, a Wechat is, majd ezzel szinte egy időben az applikáció kiterjesztette a felhasználói nyelvek számát, amelyek között a kelet-ázsiai nyelvek (thai, vietnami, indonéz stb.) mellett már az angol is megjelent. Ez azért is keltett nagy feltűnést, mert a cég korábbi termékei közül egy sem célozta be a nemzetközi piacot.

Ma elérhető funkciók Kínában és külföldön

Az induláshoz képest az applikáció napjainkig hatalmas fejlődésen ment keresztül. A kezdeti egyszerűbb, üzenetküldő funkciókat akkor sikerült ténylegesen átlépnie, amikor betört az online kereskedelem és pénzügyek világába. Ma a Wechat és vetélytársa, a Kínában szintén igen népszerű Zhifubao (angolul Alipay), fej-fej mellett versenyeznek az emberek mindennapi szükségleteinek szolgáltatásáért, mint például taxihívás, ételrendelés, vagy egyszerűen csak boltban való fizetés, vonat- és repülőjegy foglalás, kórházi regisztráció és időpontfoglalás, közüzemi számlák és lakbér fizetése.

A fizetés egyszerű és gyors, továbbá számos kreatív megoldással relkdezik: lehetséges például egy adott csoportban az éttermi számla szétdobása, illetve arra is van mód, hogy barátainknak azonnal, díjmentesen, egy üzenet formájában utaljunk pénzt, ezért nem csoda, hogy a készpénz egyre inkább háttérbe szorul Kínában.

De nemcsak pénzügyi tranzakciók bonyolíthatók le az applikáció keretein belül: a Moments a Facebook történet funkciójához hasonlóan kép és rövid szövegek megosztására alkalmas, annyi különbséggel, hogy ez nem tűnik el; a WeRun funkcióval megnézhetjük, hányat léptünk egy nap, ahogy barátainkkal is versenyezhetünk, miközben a Wechat egy Mini Program nevű funkciót is tartalmaz, amelynek segítségével további alkalmazásokat érhetünk el, természetesen ezeket is a Wechaten belül. Ezen funkciókon túlmenően követhetünk híroldalakat vagy intézmények hivatalos oldalait, ahogy mindig értesülhetünk a friss információkról, hirdetésekről, de például sportközvetítésre is előfizethetünk.

Lényeges információ, hogy a fizetéssel kapcsolatos alkalmazások használatához mindenképpen kínai bankkártyát kell birtokolni, ezt lehet az alkalmazásokhoz csatolni, majd a különböző funkciók alkalmazáson belül vagy a való világban, QR kódos scanneléssel vehetők igénybe. Néhány funkcióhoz kínai személyi szám megadása is kötelező, így az alkalmazások, annak ellenére, hogy egyre inkább kiszorítják a kínai városokban a hagyományos fizetési eszközöket, a külföldi turistáknak nem igazán kedveznek; bár 2019-ben az Alipay engedélyezte limitált időtartamra külföldi bankkártya használatát is, így lehet, hogy ez a jövőben még változni fog.

A jelenleg külföldről elérhető funkciók száma ezekhez képest azonban még így is viszonylag kevés. A nemzetközi Wechat letöltése után a felhasználó egy lényegesen egyszerűbb felülettel találja szembe magát, így az applikáció továbbra is Kínán belül nevezhető teljesnek.

A nemzetközi piacon

A Tencent több határozott kísérletet is tett a Wechat nemzetközi piacra való beintegrálására, eddig nem túl nagy sikerrel. Több országban is hírességekkel próbálták reklámozni az appot, például Dél-Amerikában – és gyakorlatilag globális szinten – egy Lionel Messit szerepeltető kampánysorozat, Indiában egy Bollywood stílusú reklám, és még az egyik vetélytárs, a Facebook fizetett hirdetéseinek igénybevétele által is, de a Wechatnek sehol nem sikerült kiszorítania a helyi népszerű alkalmazásokat, (amelyek általában a Facebook vagy a Whatsapp) sőt, még a közelükbe sem ért a felhasználói statisztikákban.

Ahol a nemzetközi piac kiaknázatlan lehetőségeket kezd meglátni a Wechat használatában, az a jelentősen megnövekedett mértékű kínai turizmus. Számos Kínán kívüli ország turisztikai szektora fedezi fel, hogy az egyre növekvő számban érkező turisták számára igen kecsegtető az ő szolgáltatásaikat használni, amennyiben az a Wechaten keresztül elérhető.  Így például Japánban számos népszerű turistalátványosság üzletei és szolgáltatásai is elérhetővé tették a Wechat Pay funkciót, ahogy az SNCF, Franciaország nemzeti vasúttársasága, a Louvre és a Guimet, az ázsiai művészetek múzeuma Párizsban is kötött megegyezéseket a Tencenttel, amely szerint a kínai turisták tudnak francia vonatjegyet, múzeumi belépőt vásárolni, és kínai nyelvű idegenvezetés is elérhető számukra az appon keresztül.

Népszerűség vagy hanyatlás?

Nem titok, hogy a kínai kormány szoros ellenőrzés alatt tartja az ország internethasználóinak opcióit és az általuk elérhető információ mennyiségét. Így például Kínában legálisan nem elérhető a Facebook, Instagram, Youtube, és a hasonló, nyugaton töretlenül népszerű oldalak és applikációk.

A Wechat felhasználóiban is felmerült az a félelem, hogy az applikáció továbbítja adataikat a kormánynak. Az alkalmazással kapcsolatban több olyan hír olvasható, amely szerint nagy mennyiségű privát információ szivárgott ki a felhasználókról, és a felhasználói feltételek is lehetővé teszik az adatok tárolását, indokolt esetben továbbítását a hatóságok felé. Főleg az olyan fiatalok körében, akik tanultak vagy töltöttek hosszabb időt külföldön, a Wechatbe vetett bizalom kiveszőben van; ennek ellenére az applikáció népszerűsége továbbra is töretlen a szárazföldi Kínában, és a Tencent további dinamikus fejlődéssel, és új funkciókkal igyekszik biztosítani, hogy ez így is maradjon.

A cikk szerzője Füredi Barbara, a PPKE kínai és pszichológia szakos hallgatója, a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium tagja

Források:

https://www.techinasia.com/how-wechat-is-really-used-in-china

https://www.scmp.com/news/china/society/article/2156297/how-growing-privacy-fears-china-are-driving-wechat-users-away

https://chinatechscope.com/2018/10/01/the-history-of-wechat/

https://wechatwiki.com/wechat-resources/wechat-data-insight-trend-statistics/

Kép forrása:

https://sampi.co/chinese-marketing-service-provider/wechat-marketing-kols/